
”LEV” - Nordbasens nye 2024-2026 strategi
D. 29. Januar var der generalforsamling og efterfølgende bestyrelsesmøde på Nordbasen. I begge fora blev der nikket til ledelsens oplæg. Strategien går under navnet LEV; Livskvalitet, effektivitet og vækst.
Nordbasen har de seneste to år gennemgået en omfattende organisationsudvikling, der har resulteret i en markant positiv forbedring af arbejdsgange, livskvalitet, kultur og ikke mindst vækst. Nu ønsker vi at fortsætte på den gode sti, vi har lagt, og derfor har vi netop vedtaget en strategi for perioden 2024-2026, der skal understøtte vores mission og vision og indfri vores drøm om at være Danmarks bedste bosted. LEV –
Livskvalitet, Effektivitet og Vækst
Vi kalder strategien LEV, hvilket dækker over livskvalitet, effektivitet og vækst. Disse tre pejlemærker er – og skal være – styrende for alt, hvad vi på Nordbasen siger og gør. Vores kerneopgave er altid at sikre en fortsat forbedring af borgernes livskvalitet og gøre selv de mindste drømme til virkelighed.
”Vores nye strategi er udarbejdet i forlængelse af den utroligt positive udvikling Nordbasen har gennemgået de seneste to år. Vi er stolte af de resultater, vi har opnået i fællesskab og ligeledes spændte og ambitiøse på vegne af Nordbasens fremtid.” – Tim Thomsen, strategi- og udviklingschef på Nordbasen.
Vi sørger hele tiden for at komme 360 grader rundt om organisationen, klienterne og interessenterne. Derfor omfatter den nye strategi naturligvis også et betydeligt fokus på medarbejder-kompetencer, organisering, resultater, økonomi, processer m.v
Øget livskvalitet reducerer takst
På Nordbasen skaber vi resultater, og vi er ikke bange for at kommunikere det. En borger, der har boet på Nordbasen i 2,5 år, har udviklet sig så markant, at vi nu kan give hjemkommunen en positiv melding om takstreduktion.
En del af Nordbasens mål er at skabe endnu mere transparent og tillidsfuld kommunikation med vores kunder, så en positiv borger-udvikling skal selvfølgelig også kommunikeres – og resultere i mærkbare forandringer. Det er denne borger et glimrende eksempel på.
Borgeren flyttede på Nordbasen i juli 2021. Siden indflytning har vi haft særligt fokus på at give borgeren noget indhold i sin hverdag. Vi følger principperne i ABC for mental sundhed fra Statens Institut for Folkesundhed, som grundlæggende går ud på at sørge for, at vi mennesker har noget aktivt at lave, at vi laver noget sammen med andre og noget som på den ene eller anden måde er meningsfuldt. Derudover tilgår vi altid vores borgere med en naturlighed og en oprigtig interesse i mennesket bag dommene og diagnoserne.
På baggrund af denne indsats har den pågældende borger gennemgået en fantastisk udvikling, der har udmyntet sig i flere konkrete milepæle;
Da borgeren havde ved ankomst til Nordbasen en dom, som efter 1 1/2 år på Nordbasen blev frafaldet.Derudover fik borgeren i sommeren 2023 et job på en lokal restaurant med at hjælpe til i køkkenet. Så sent som d. 30/1 2024 kan vi sågar konstatere at borgeren er udtrappet af store dele af den daglige medicin. Det er store resultater for denne borger, som så småt begynder at se en lysere fremtid for sig.
Direktør på Nordbasen, Anette Jessen Myatt fortæller i forlængelse heraf:
”Vi er glade for at kunne meddele borgers hjemkommune, at vi nedsætter taksten her 2,5 år senere i tæt og godt samarbejde med dem og deres dygtige rådgiver. At skabe øget livskvaliteten for borgeren bliver altid en win-win situation for alle.” Anette Jessen Myatt
Hos os kommer borgerens livskvalitet altid først, og så kan vi erfare, at de gode resultater skaber positiv genklang hele vejen rundt. Vi er her ganske enkelt for at hjælpe borgerne til et bedre liv, og derfor bliver vi både stolte og glade, når vi oplever fremgang som denne.
CSS på Nordbasen - strategisk og værdifuldt IT-system
CSS er navnet på Norbasens nye IT-system, som har til formål at skabe overblik over vores aktiviteter og indsats og ikke mindst opdage potentielle forbedringsområder. Systemet understøtter således de tre ben i vores nye strategi.
Som led i vores digitaliseringsstrategi har vi købt et specialiseret og skræddersyet system til aktivitetsregistrering af connec, som vi også har gennemført vores organisationsudviklingsprojekt med. Systemet taler direkte ind i vores nye strategi ved at give indblik i vores værdiskabende aktiviteter, effektivitesering og dermed vækst. Har vi travlt med det rigtige?
Derudover understøtter systemet en kulturændring, da alle bliver bevidste, om deres bidrag til Nordbasen – og ikke mindst til borgernes livskvalitet. Endeligt giver systemet store administrative effektiviseringsgevinster. ”Medarbejderne har været spændte og nysgerrige på det nye system, og alle har kløet på med krum hals fra start.
Det er nyt for os, og derfor justerer og forbedrer vi også løbende, i takt med at vi bliver klogere. Gennem CSS har vi muligheden for at få et overblik over, hvad personalets tid bliver brugt til. Det kan for nogen være grænseoverskridende, fordi det bliver tydeligt, hvad vi bruger vores tid på, og der opstår hurtigt spørgsmål som; Må vi så ikke holde pause, eller tage en faglig eller hyggelig snak med vores kollegaer? Og jo det må vi selvfølgelig gerne!
CSS skaber overblik, og dermed mulighed for at forbedre vores indsats for borgerne, så vi bruger tiden mest optimalt. Det handler netop ikke om den enkelte medarbejder, men om Nordbasen som enhed.” Tenna Ulrik Kjærgaard, Medarbejder og CSS-ansvarlig på Nordbasen.
På Nordbasen ser vi potentialet. Det er et strategisk ledelsesværktøj, branding og kulturudvikling i ét – en schweizerkniv. Vi glæder os til at høste frugterne af vores arbejde, og vi giver gerne vores kunder et indblik i vores aktiviteter for den enkelte borger. Next step er at udvide til systemet til vagtplanlægning.

OM NORDBASEN
Nordbasen er et botilbud i Nordjylland målrettet de mest udsatte
borgere, der ikke trives i traditionelle tilbud. Vi er specialiseret i
servicelovens §107 og §108 og tilbyder et unikt match med en
individuelt tilrettelagt socialfaglig indsats.
På Nordbasen er vores vision at være Danmarks bedste og gøre
drømme til virkelighed. Vores mission er at skabe en bedre fremtid
i øjenhøjde med borgeren.
Hvis du er interesseret i at høre mere om Nordbasen, og hvad vi
kan tilbyde, er du velkommen til at ringe til Anette på
tlf: 42 58 26 10